Jenny/Jessie Vallentuna 2011-10-09
MH protokoll |
|||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
1a. KONTAKT Hälsning |
Avvisar kontakt – morrning och/eller bitförsök. | Undviker kontakt – skyggar och drar sig undan. | Accepterar kontakt – helt oengagerad, men drar sig inte undan. | Tar kontakt själv eller när föraren tar kontakt. Balanserad. Jessie | Intensivt kontaktbeteende mot testledaren Kan hoppa och gnälla. |
1b. KONTAKT Samarbete |
Följer ej med trots upprepade försök att locka. | Följer med motvilligt. Strävar mot fö. eller stretar åt annat håll. |
Följer med hela sträckan, neutral. | Följer med villigt. Engagerar sig. Jessie | Följer med villigt. Visar intensivt intr. mot testl. hoppar, gnäller. |
1c. KONTAKT Hantering |
Avvisar. Morrar och/eller bitförsök. | Undviker, drar sig undan, tar eventuellt kontakt med föraren | Accepterar. Är neutral. | Accepterar. Svarar med kontaktbe- teende. Jessie | Accepterar. Intensivt kontabeteende mot testledaren. |
2a. LEK 1 Leklust |
Leker ej. | Leker ej men visar intresse. | Leker – startar långsamt men blir aktiv. | Leker aktivt, startar snabbt. Jessie | Leker mycket aktivt, startar mycket snabbt. |
2b. LEK 1 Gripande |
Griper ej. | Griper ej, nosar på föremålet. | Griper försiktigt eller nyper i föremålet. | Griper direkt med hela munnen. Jessie | Griper direkt, hugger föremålet. |
2c. LEK 1 Dragkamp |
Biter ej. | Biter försiktigt, släpper, håller, drar ej emot. | Biter – drar emot, släpper, tar om. | Griper direkt med hela munnen, drar emot tills testl. släpper.Jessie | Griper direkt med hela munnen, rycker, drar emot tills testl. släpper. |
3a. JAKT 1 Förföljande |
Startar ej. | Startar men avbryter. | Startar eller springer långsamt. Kan öka farten. Fullföljer. | Startar med hög fart, målinriktad – bromsar in vid bytet. Jessie | Startar direkt med hög fart. Springer förbi bytet. Kan vända. |
3a. JAKT 2 Förföljande |
Startar ej. | Startar men avbryter. | Startar eller springer långsamt. Kan öka farten. Fullföljer. | Startar med hög fart, målinriktad – bromsar in vid bytet. | Startar direkt med hög fart. Springer förbi bytet. Kan vända. Jessie |
3b. JAKT 1 Gripande |
Nonchalerar bytet /springer ej fram. | Griper ej, nosar på föremålet.Jessie | Griper tveksamt eller med tidsfördröjning. | Griper direkt, släpper. | Griper direkt. Behåller bytet i minst 3 sek. |
3b. JAKT 2 Gripande |
Nonchalerar bytet /springer ej fram. Jessie | Griper ej, nosar på föremålet. | Griper tveksamt eller med tidsfördröjning. | Griper direkt, släpper. | Griper direkt. Behåller bytet i minst 3 sek. |
4. AKTIVITET | Är ouppmärksam, ointresserad, inaktiv. | Är uppmärksam och lugn – står, sitter eller ligger. | Är uppmärksam och i huvudsak lugn. Enstaka aktivitetshöjningar. | Är uppmärksam, något orolig. Vandrar runt efter hand. Jessie | Är orolig. Växlar snabbt aktiviteter. |
5a. AVST. LEK Intresse |
Engageras ej av figuranten. Ointresserad. | Kontroll, avbrott kan förekommer. | Intresserad, följer figuranten utan avbrott. | Intresserad, vill iväg. Enstaka startförsök. Jessie | Mycket intr. Vill iväg. Upprepade startförsök. |
5b. AVST. LEK Hot/agg. |
Inga skall eller morrningar. Jessie | Enstaka skall och/ eller morrningar under mom. 1 del. | Enstaka skall och/ eller morrningar under mom. 1 och 2 del. | Visar hotbeteende, skall och morrningar under mom. 1 del. | Visar hotbeteende, skall och morrningar under mom. 1 o 2 del. |
5c. AVST. LEK Nyfikenhet |
Går ej fram till figuranten utan hjälp. Ointresserad. | Går fram när figuranten pratar eller bollar med föremålet. | Går fram när figuranten ger sig till känna | Går fram till fig. med låg kroppställning och/ eller tidsfördröjning. | Går fram direkt till figuranten utan hjälp. Jessie |
5d. AVST.LEK Leklust |
Visar inget intresse. | Leker ej men visar intresse. | Leker, griper försiktigt, släpper, drar ej emot. | Griper direkt. Kan släppa och ta om. Drar emot. | Griper direkt med hela munnen. Drar emot, släpper ej. Jessie |
5e. AVST. LEK Samarbete |
Visar inget intresse. | Blir aktiv men avbryter. | Är aktiv med figuranten när denne är aktiv. | Är aktiv med figuranten intresse även mot passiv fig. | Uppmanar passiv fig. till fortsatt lek Jessie |
6a. ÖVERRASKN. Rädsla |
Stannar, kort stopp. | Hukar sig och stannar. | Gör undanmanöver utan att vända bort blicken. Jessie | Flyr högst 5 meter. | Flyr mer än 5 meter. |
6b. ÖVERRASKN. Hot/agg. |
Visar inga hot-beteenden. | Visar enstaka hot-beteenden. | Visar flera hotbe-teende under längre tid. Jessie , |
Visar flera hotbe-teenden och någon attack. | Visar hotbeteenden och attacker som kan avslutas med bett. |
6c. ÖVERRASKN. Nyfikenhet |
Går fram när fö. lägger ner overallen/går inte fram. | Går fram när fö. sitter på huk o talar till overallen -lockar på hunden. Jessie | Går fram till overallen när föraren står bredvid. | Går fram till overallen när föraren gått halva avståndet. | Går fram till overallen utan hjälp. |
6d. ÖVERRASKN. Kvarstående rädsla |
Ingen tempo- förändring eller undanmanöver. Jessie |
Liten båge, el liten tempoväxling, el tittar bort vid någon av passagerna. | Båge el tempoväxling vid 1a passagen. Minskat utslag vid 2a passagen. | Båge eller tempoväxling vid minst två passager utan minskad intensitet mellan tillfällena. | Visar stort mått av rädsla el ökad rädsla efter samtliga passager. |
6e.ÖVERRASKN. Kvarstående intresse |
Inget intresse för overallen. | Stannar upp. Luktar/tittar på overallen vid ett tillfälle. | Stannar upp. Luktar/tittar på overallen vid minst två tillfälle. Jessie | Biter i/lek mot overallen. Intresset minska efter hand. | Biter i/leker med overallen vid två eller fler passager. |
7a. LJUDKÄNSL. Rädsla |
Stannar, kort stopp. | Hukar sig och stannar. Jessie | Gör undanmanöver utan att vända bort blicken. | Flyr högst 5 meter. | Flyr mer än 5 meter. |
7b. LJUDKÄNSL. Nyfikenhet |
Går inte fram | Går fram när föraren sitter på huk o talar till skramlet – lockar på hunden. | Går fram till skramlet när föraren står bredvid. | Går fram till skramlet när föraren gått halva avståndet. | Går fram till skramlet utan hjälp. Jessie |
7c. LJUDKÄNSL. Kvarstående rädsla |
Ingen tempoförändring eller undanmanöver. Jessie | Liten båge, el liten tempoväxling, el tittar bort vid någon av passagerna. India, |
Båge el tempoväxling vid 1a passagen. Minskat utslag vid 2a passagen. | Båge el tempoväxl vid minst två passager utan minskad intensitet mellan tillfällena. | Visar stort mått av rädsla el ökad rädsla efter samtliga passager. |
7d. LJUDKÄNSL. Kvarstående intresse |
Inget intresse för ljudkällan. | Stannar upp. Luktar/tittar på ljudkällan vid ett tillfälle. Jessie | Stannar upp. Luktar/tittar på ljudkällan vid minst två tillfällen. | Biter i/lek mot skramlet. Intresset minskar efter hand. | Biter i/leker med skramlet vid två eller fler passager. |
8a. SPÖKEN Hot/agg |
Visar inga hotbeteende | Visar enstaka hotbeteende | Visar flera hotbeteende under längre tid. Jessie | Visar flera hotbeteende och någon attack. | Visar flera hotbeteende och flera attacker. |
8b. SPÖKEN Kontroll |
Enstaka kontroll, därefter inget intresse/skärmar av sig. | Tittar till mot spökena då och då. | Kontrollerar/handlar mot spökena. Långa avbrott | Kontrollerar/handlar mot båda spökena. Kortare avbrott | Kontrollerar/handlar mot båda spökena under hela momentet. Jessie |
8c. SPÖKEN Rädsla |
Uppehåller sig i huvudsak framför eller bredvid föraren. Jessie | Uppehåller sig i huvudsak framför eller bredvid föraren. Någon avstånds reglering. | Uppehåller sig i huvudsak framför eller bredvid fö. Pendlar mellan flyktstart och kontroll. , |
Uppehåller sig i huvudsak bakom föraren. Pendlar mellan flyktstart och kontroll. | Flyr längre än kopplets längd. Kan ta stöd av publiken eller lämna platsen. |
8d. SPÖKEN Nyfikenhet |
Går fram när föraren tagit av figs förklädnad. | Går fram när föraren talar med fig/ lockar på hunden. | Går fram till spöket när föraren står bredvid. | Går fram till spöket när föraren gått halva avståndet. | Går fram till spöket utan hjälp. Jessie |
8e. SPÖKEN Kontakt |
Avvisar eller undviker kontakt-försök. | Accepterar kontak – helt oengagerad. Men drar sig inte undan. | Besvarar kontakt när figurant bjuder. | Tar kontakt själv. Balanserad. Jessie | Intensivt kontakt-beteemde mot figuranten. Kan hoppa och gnälla. |
9a. LEK 2 Leklust |
Leker ej. | Leker ej men visar intresse. | Leker-startar långsamt men blir aktiv. | Leker aktivt, startar snabbt. | Leker mycket aktivt, startar mycket snabbt. Jessie |
9b. LEK2 Gripande |
Griper ej. | Griper ej direkt, nosar först på föremålet. | Griper försiktigt eller nyper i föremål. | Griper direkt med hela munnen. Jessie | Griper direkt, hugger föremålet. |
10. SKOTT | Visar ingen be- rördhet. Snabb kontroll och sedan helt oberörd. Jessie |
Kontroller som försvinner efter första skotten. Bryter men upptar startad aktivitet. | Avtagande reaktioner på skotten/riktar intresse mot skytten/återgår till aktivitet/passivitet | Avbryter aktivitet/låser mot skytten. Kan ej återgå till lek/passivitet. | Kvarstående oro efter flera skott. Avbryter efter tydliga flyktendenser/avstår skott. |